PERCUTIAN KE MANJUNG BANDAR PELANCONGAN DAN MARITIM

Posted: November 24, 2008 in macam-macam ada

PAKEJ PERCUTIAN SERBA MURAH DENGAN TAWARAN YANG SEMEMANGNYA HEBAT

Dengan bermodalkan duit sebanyak RM 100, anda mampu untuk merasai pengalaman yang pastinya hebat dan akan menjadi sebuah kenangan yang terindah dalam hidup anda. Semua ini anda hanya boleh dapatinya di Manjung, Bandar Pelancongan dan Maritim. Menurut catatan sejarah, Daerah/Jajahan Dinding merupakan sebuah daerah yang berada di bawah pemerintahan Negeri-negeri Selat. Istiadat menandatangani perjanjian penyerahan semula Jajahan Dinding kepada Kerajaan Perak telah diadakan pada 16 Februari 1935 bertempat di hadapan Rest House Lumut. Bersempena dengan peristiwa itu, Jajahan Dinding telah ditukar namanya kepada Iskandar District dan Tanah Merah (Lumut) ditukar namanya kepada Port Iskandar. Sultan Perak pada ketika itu juga telah berkenan melantik Raja Shahriman bin Raja Abdul Hamid sebagai orang Besar Jajahan. Bagi memperingati peristiwa tersebut Masjid Al-Adli telah dibina (di Bandar Lumut) melambangkan kesyukuran di atas penyerahan Jajahan Dinding kepada Kerajaan Perak. Sehingga tahun 1980an, daerah ini masih dikenali sebagai Daerah Dinding. Pada 1 Januari 1982, jajahan yang dahulunya dikenali dengan panggilan Dinding ditukar namanya menjadi Daerah Manjung yang merangkumi satu unit pentadbiran yang meliputi Pantai Remis, Ayer Tawar, Lumut, Beruas dan Sitiawan.

Bandar Manjung memang terkenal sehinggakan dicipta satu teka-teki yang berkaitan dengannya. Teka-tekinya berbunyi begini:

“ tempat manakah yang mempunyai penduduk paling ramai?”

Dan jawapannya mestilah Manjung. Ini kerana penduduknya tinggal di ‘lumut’ dan ‘dinding’. Adakah anda faham? Seandainya tak faham bertanyalah kepada yang faham.

Untuk ke Manjung, anda tidak perlu khuatir kerana terdapat banyak kemudahan awam yang menuju ke sana, seperti bas dan teksi. Untuk perkhidmatan bas, terdapat tidak kurang dari 10 buah syarikat bas yang beroperasi ke sini.Ia dari seluruh Semenanjung Malaysia.

·         Dari Kuala Lumpur       : 252 km

·         Dari KLIA                    : 298 km

·         Dari Pulau Pinang        : 262 km

·         Dari Ipoh                    : 85 km

Antara pasaraya-pasaraya yang terdapat di Manjung adalah:

1. Pasaraya Billion

2. Pasaraya Ceria

3. Kamdar

4. Giant

5. Econsave

6. Pasaraya The Store(dulunya Pasaraya Fajar)

Antara tempat-tempat menarik yang boleh dilawati di Manjung ialah:

1. Pulau Pangkor

2. Teluk batik

3. Teluk Muroh

4. Teluk Senangin

5. Pasir Panjang (Pusat pendaratan dan penternakan penyu)

6. Tanjung Batu (destinasi memancing)

7. Pantai Remis (pusat pendaratan hasil-hasil laut)

8. Sungai Batu (kampung aku..hahaha..)

9. Taman Samudera Barat (Taman rumah aku)

Antara aktiviti-aktiviti yang sememangnya best seandainya anda mengikuti pakej pelancongan ini adalah…haih.. cukup la kot setakat tu, iklan dalam bahasa baku. Ni aku nak cerita tentang pakej pelancongan ke rumah aku dan antara aktiviti yang hyperbola bestnya. Syak merupakan orang pertama menikmati pakej percutian aku yang best ni. Kawan-kawan yang lain sombong. Aku ajak tak nak datang.

Yang pertama adalah program anak angkat.

adik angkat aku
adik angkat aku
syak
syak pun nak gak amik gambar ngan adik angkat aku..huhu

Merempit ke Ipoh dar i Bukit Gantang

mcmana sambil bawak motor sambil ambil gambar ni..senyum jangan tak senyum
mcmana sambil bawak motor sambil ambil gambar ni..senyum jangan tak senyum
bukit on d way ke ipoh
bukit on d way ke ipoh

Majlis pertunangan yang dihadiri 3 bangsa iaitu Melayu, Cina dan India. Alhamdulillah kita hidup dalam aman dan harmoni.

tunang
kepelbagaian bangsa hidup aman harmoni

Hantaran serba ungu.

tunang
1st pertunangan dalam keluarga aku..kali kedua aku jadi pengiring..kali pertama kat cairo..syak ada kat luar gambar..tengah pegang kamera.haha

Melawat makam Long Jaafar. Orang yang menemui bijih timah di Larut.

image107
makam Alahyarham Long Jaafar

image108_resize1
tergambar keseronokan peserta mengikuti pakej percutian aku nih

image109_resize


Mandi Air Terjun.(sebenarnya gi melawat ja)

image128_resize1

Pantai Pasir Panjang. Misi mencari ‘ YAT-YAT’.

image137_resize1
laut yang penuh bergelora..dulu tempat ni orang ramai..tapi sekarang dah xdak orang dah sebab ombak kuat sangat..bahaya
image139_resize
udang+cengkerik=YAT-YAT…makan hidup-hidup pun sedap..

image141_resize

image142_resize
pandangan atas
image143_resize
comel jugak natang ni..ada tentikel..sampai hati ke nak makan
image156_resize
akhirnya..yat-yat goreng..memang sedap..rangup dan manis…dah x nmpak comel..


Berehat di Teluk Batik sambil makan kelapa Jelly.

image149_resize
salah satu pantai yang dirasmikan oleh Pak Lah
image147_resize
kelapa jelly yang sedap..

Pantai Teluk Muroh. Misi pencarian ‘kepah’

image015_resize
bekas tanah kena korek..tp kepah x banyak sgt..cukup-cukup makan 2 orang ja..
image017
satu lagi projek Marina anak Che Det..akhirnya pulau artifisial Teluk Muroh siap..agak2la, berapa harga sebijik rumah?..
image157
ni dia..kepah rebus..memang sedap..edisi terhad..banyak tu je dpt..jenuh berebut dgn anak2 dara time cari..
image158_resize
yat-yat dan kepah duduk semeja..tunggu giliran nk kena makan..

Dan yang terakhir. Misi pencarian ‘lokan’. Lokasi terpaksa dirahsiakan atas sebab-sebab tertentu.

image162_resize
dalam 15 minit bole cari setengah lebih guni beras..radius pencarian kira-kira 2 depa..memang banyakla lokan..

image163_resize2
memang besar..ada lg besar dari tu..

image160_resize
operasi bakaq lokan..buat rendang pedas pun sedap..
image161_resize1
tu dia..lokan bakaq..dengan isi yang pejal menambahkan lg kesedapannya..

Sebenarnya pakej percutian ni tak habis lagi. Sepatutnya Syak perlu melengkapkan lagi empat misi iaitu mencari kerang di laut Pantai Remis, mencari siput sedut di hutan bakau Sungai Batu, bersnorkeling di Pulau Pangkor dan memancing di Tanjung Batu ataupun mengendap penyu bertelur. Tetapi apa kan daya. Masa tak mengcukupi sebab Syak perlu pulang awal ke rumahnya. Apa-apa pun, jomla bercuti ke MANJUNG DAN RUMAH AKU. Hehehe.

About these ads
Comments
  1. peserta says:

    hahaha!……cuti2 malaysia!…..ang jngn rahim, kang sebemban nk ikot ang kang, x larat nk bawak gie melancong kang=p Paperpon, tq laa bawak aku jenjalan, hak3!……(malu2 kucing siam gambarku disiarkan, huhu!)

  2. kapalhanyut says:

    sebemban tu apa syak..bahasa mana hg guna nih..kayu bemban ka..haha

  3. abdul haq says:

    waa mempromosikn bulan melawat manjung nmpk…hg nk ak iklankn percutian ke ganu plak ke..leh kite lwan..hehe

  4. meorsoleh says:

    gile syak dpt publisiti free… hahaha… sape2 ni berkenalan bleh mintak no dr ak ye…
    perak mmg negeri paling ramai penduduk arr…. kt parit, pastu kt LEnggong ad gak org duk kat dinding, tp Batu Dinding la… keras sket… hehehe…
    syak lepak umah ko la ek??

  5. kapalhanyut says:

    kepada meor yang soleh-betul tu..sampaikan pantai remis dah naik taraf jd bandaraya..yela..lepak umah sapa lg..aku ajak hg xnak mai

  6. Johannas says:

    Adik hang memang serupa benar ngn hang. Hehe.

  7. meorsoleh says:

    hahaha… ak ad hal la…. nk gi bangunan mara… :P

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s