Kek Cip Coklat dan Stim Oven

Posted: May 2, 2009 in ceritera

Hari tu hari Jumaat. Tetiba ja aku kempunan nak makan kek coklat. Nak pegi beli malas. Sebabnya mahal(padahal LE 1.50 je pun sepotong(jimat)) dan bole makan sikit je pun. Tak boleh puaskan satiety center aku.Lagipun jauh nak kena merantau ke pasar Camp Cesar. Jadi aku pun jenguk-jengukla kat atas para dapur, dalam peti ais dan tempat telur. CANTEKK. Semua ada. Cukup untuk aku buat kek coklat. Jadi…

“Jom Ayeikh, wat kek”

“Bereh”

Maka telur-telur dan mentega diblend sehingga sebati. Seterusnya susu ditambah dan kerja-kerja blend diteruskan sehingga semuanya homogenous. Simple sungguh kek aku ni. Kemudiannya sebatian dituang ke dalam bekas hijau yang aku menang masa Hari Raya 1st Year. Ya, inilah bahan yang paling penting sekali dalam resepi kek cip coklat aku ni. Tepung Kek Coklat  segera. Haha, aku suka guna tepung segera ni. Cepat dan pasti jadi. Tak pernah lagi aku buat tak jadi. Dan yang paling penting adalah sedap dan dapat memuaskan nafsu aku. Tapi aku tetap bercita-cita nak buat kek guna adunan sendiri, tak nak guna tepung kek segera. Tengokla cuti summer ni ka.

image154_resizetak sia-sia aku beli untuk jadikan hadiah time raya aritu. bolela aku guna. banyak berjasa mangkuk hijau yang besar ni.

Dan bergilir-gilirlah aku dengan Ariff mengacau dengan pantas dan kuat ibarat mixer sehingga sebatian menjadi seperti yang sepatutnya. Bila diangkat dengan sudu, ia turun tanpa putus-putus. Setelah loyang telah dilapisi dengan mentega dan tepung, sebatian dituang dengan penuh gaya oleh Ariff. Masa yang ditunggu-tunggu telah tiba, iaitu masa untuk bakar kek kami ni. Tak sabar aku nak makan. Aku pun bukakla oven. Bukak ja oven tu, berderai karat-karat jatuh dari atas. La, ingatkan elok, rupanya dan reput. Aku pun bersih-bersihkanla oven tu. Bila aku rasa dah bersih, aku pun nyalakanla api. Tak besar-besar apinya. Kecik ja.

POM. Aku pun tak tau macamana nak jelaskan bunyinya macamana. Tapi yang jelasnya sedikit letupan kecil di bahagian belakang oven aku tu. Rupa-rupanya paip dia bocor. Nasib baikla meletup kecil-kecilan. Kalau besar-besaran. Tak ke haru. Tak dapatla aku nak makan kek coklat.

image155_resize1kitchen + Oven….Oven yang kat bawah tu….yang ada pemegang..

image156_resize1paip gas yang bocor…gas dok kumpul kat belakang dan POM…letupan kecil-kecilan berlaku.

“Ganer ni Ayeikh. Oven tak bole pakai ni. Nak bakar kat mana”…….aku

“Kita beli jela oven kat bawah ni”……..aku

“Serius nak beli, ke nak bakar umah Kedok ja. Ehsan ke”………ayeikh

“Malas la plak nak pi rumah orang”………..aku

“Abis tu nak buat macamana”…………ayeikh

“Hmmm. Hmmmm. Hmmmmmm.”……….aku

Sambil-sambil tu aku dok pusing kepala. Tengok-tengok apa yang patut dan akhirnya…

“Kita kukus jela kek ni”…………aku

“Bole ke?”…………..ayeikh

“Ntah, cuba jela. Aku macam penah dengar ja orang kukus kek. Ke aku silap dengar?”………aku

“Lantakla, daripada buang, baik cuba ja. Jadi-jadila. Tak jadi pun makan gak”………..aku

Jadi aku pun kumpul-kumpulkanla periuk yang ada untuk buat periuk kukus. Maka jadilah oven kukus. Hahaha.

image050_resizehasil gabungan beberapa periuk terhasillah oven kukus a.k.a STIM OVEN

image051_resizesapu tangan tu untuk cegah daripada wap keluaq sebab periuk tutup tu berlekuk-lekuk…lubang sana, lubang sini…wap dok keluaq…inilah salah satu kegunaan sapu tangan…

Akhirnya, Taraaa…

image054_resize1Kek Cip Coklat Kukus

image055_resizeSimetri yang cantik menandakan kek masak dengan elok dan sekata..

Seterusnya adalah masak coklat untuk topping.

image056_resize

Selepas ditoppingkan dengan lelehan coklat cair jadilah ia ini..

image057_resizemembangkitkan nafsu aku nak makan..haha..korang punya nafsu aku tak taula..

Jadipun akhirnya kek coklat aku ni. Memang aku puas hati. Sebabnya:

1. Alhamdulillah, tak perlu aku berjalan jauh bakar kat rumah orang kalau aku rajin dan nampaknya aku macam malas aritu. Alamatnya buang dalam sinki jela. Kan dah membazir tu.

2. Dapat makan kek coklat. Hehe. Puas satiety center aku aritu. Dekat separuh aku tibai.

3. Tak payah aku beli oven. Lepas-lepas ni masak kek guna kukus jela.

4. Dan yang paling penting sekali adalah aku menggunakan anugerah ALLAH iaitu akal fikiran aku untuk selesaikan masalah ni. Syukran Lillah. Ada hikmah di sebalik kejadian ni. Itulah yang sering berlaku dalam kehidupan kita seharian. Sentiasa sahaja masalah dan ujian menimpa kita dan janganlah kita sekali-kali mengeluh kerana setiap ujian yang ALLAH beri adalah untuk mengajar kita. Sebaliknya sentiasalah berfikiran positif, berfikir dan mencari hikmah-hikmah disebalik itu. Pastinya kita akan lebih tabah dan bersyukur. Sesungguhnya ALLAH menurunkan ujian setara dengan kemampuan hamba-hambaNYA. Yang penting, jangan cepat melatah, cool dan observe keadaan sekeliling. Be creative. Manfaatkan segala yang ada untuk selesaikan masalah kita dan jangan lupa untuk berdoa. Tapi masalah aku ni kecik ja. Haha.

Lepas tu aku buat kek bila aku rasa nak makan dengan senang hati. Sampai la ni dah dekat 8 biji kek kot rasanya dan ramai yang dah merasa. Hehe, tapi kek segera jela. Nasibla.

TAPI AKU KEMPUNAN NAK MAKAN KUIH RAYA NI. JADI KEPADA SAPA-SAPA YANG ADA OVEN DAN BALIK MALAYSIA, BAGI-BAGILA AKU PINJAM OVEN TU. INILA MESEJ YANG PALING PENTING YANG AKU NAK SAMPAIKAN……SEKIAN…..

Comments
  1. hani says:

    wah sgt menarik n kreatif!

  2. Jackster says:

    haha hang mmg bbakat, upenye btol hang ske masak, igtkan tipu td haha

  3. kapalhanyut says:

    ada pun ashraf..haha..mana ada tipu..aku juga suka makan..

  4. meorsoleh says:

    sebab tu bahaya kalo Rahim balik mesia… mesti melebar… haha…

    jangan riso, nanti summer ak bawak segala perkakas ke rumah ko… haha…

  5. kapalhanyut says:

    haha..tu salah satu objektif balik malaysia..angkut oven n perkakas dapor ja..haha..kita makan hari-hari..

  6. ape kate hang cube buat biskut raya style kukus, hak3!!…. menarik untuk dicube!…=p

  7. yanafea says:

    Lap sket dapuq tu hehehehe

  8. Lizs says:

    Jaga kebersihan sewaktu memasak k.baru bertamba sedap.Sorry sy termengatan co’z dapur very kotor.

  9. kapalhanyut says:

    hehe..sekarang dapur dah bersih dah..:P

Leave a Reply

