Persatuan PERUBATAN-1

Posted: March 7, 2010 in pikir-pikir

Assalamualaikum wbt.

Musim-musim peperiksaan ternyata mengaktifkan sel-sel otak dan mencergaskan diri ini untuk menulis. Pertama-tamanya ku bersyukur ke hadrat ALLAH kerana masih aku diberi pinjam nyawa untuk meneruskan kehidupan sebagai hamba. Bilamana bercakap soal hamba, langsung tiada ruang untuk bermegah-megah dengan kejayaan, dengan segala pencapaian kerana sesungguhnya semua itu datang dari ALLAH. Ya ALLAH bantulah dan berilah kekuatan kepadaku agar aku redha dengan segala pemberianMU dikala susah mahupun senang.

“Bersatulah atas nama Persatuan PERUBATAN”

Sebelum mesyuarat agung tahunan lagi ungkapan ini berputar-putar di dalam kotak fikiranku. PERUBATAN merupakan wasilah yang terbaik untuk menyatukan kita semua. Dalam PERUBATAN ada pelbagai wajah perangai manusia. Ada yang kuat bertalaqi, ada yang kuat belajar, ada yang kuat berpersatuan, ada yang rajin ke gym, ada yang rajin bersukan, ada yang suka bermain musik, ada yang suka masak dan sebagainya. Dan itulah realiti semasa samada di sini ataupun di tempat lain. Memang benar, kesatuan yang paling kukuh dan kuat adalah kesatuan akidah. Kita bersatu kerana ALLAH. Tetapi, bagaimana untuk kita mencapai ke arah itu? Ya, melalui persatuan PERUBATAN. PERUBATAN merupakan alat yang kita ada untuk bersatu. Ini adalah kerana kita mempunyai satu persamaan iaitu belajar perubatan.

Maka aku menyeru pada diriku dan rakan-rakan sekalian, marilah kita bersatu. Berlapang dadalah pada perbezaan pendapat tetapi belajarlah untuk menghormati orang yang kita berbeza pendapat. Tidak cukup setakat berlapang dada tanpa diikuti dengan hormat dan adab. Senario zaman ini, aku melihat begitu mudah orang menyebut berlapang dada, berlapang dada. Namun sikap hormat dan beradab yang juga penting tiada. Kemudian berbeza pendapat lagi, berbahas lagi, menyeru berlapang dada lagi dan masih tiada sikap hormat dan beradab. Maka pusingan ini bermula lagi. Berpusing-pusing di atas paksi tiada hentinya. Kemudian saling menyalahkan antara satu sama lain bahawa dia tidak mahu berubah, tidak mahu berlapang dada.

“Bekerjalah demi persatuan yang kita cintai”

Ya, pertama kita perlu cinta, barulah pengorbanan itu ada. Cinta dimanifestasikan dengan perbuatan yang benar, tepat dan tidak menyalahi syarak adalah cinta yang sebenar. Bukan sekadar lafaz di mulut sahaja. Setelah hampir tiga tahun menjadi AJKT persatuan, cintaku ini masih belum benar-benar di uji. Orang yang benar-benar cintakan persatuan tidak hanya bekerja bersungguh-sungguh bila mana menjadi AJKT, tetapi jadi ahli biasa pun mereka terus bekerja, terus istiqamah dengan persatuan. Sesungguhnya aku mengagumi kamu-kamu sekalian yang bekerja dengan kesedaran dalam diri yang tinggi akan kepentingan berpersatuan walaupun anda sekalian hanyalah ahli biasa tetapi pengorbanan anda luar biasa.

Aku juga kadang-kadang bertanyakan kepada diriku, adakah aku sekuat kalian? Semoga aku diberi kekuatan seperti anda semua. Pernah sekali sahabatku memberi peringatan bahawa buatlah kerja kerana ALLAH bukan kerana persatuan. Memang itu benar dan apabila aku mengatakan bekerja demi persatuan maka ia bermakna bekerjalah demi ALLAH melalui persatuan. Sekali lagi persatuan kita adalah wasilah ataupun alat untuk kita mencapai redha ALLAH. Aku yakin dan percaya sahabat-sahabat yang terus bersemangat bekerja untuk persatuan adalah sahabat-sahabat yang meletakkan ALLAH adalah matlamat utama yang diterjemahkan melalui gerak kerja persatuan. Sesungguhnya besar sekali peluang yang ada dalam persatuan untuk dimanfaatkan dan digunakan oleh kita untuk mendapatkan balasan baik di akhirat kelak. Oleh itu, sahabat-sahabat yang selesa untuk bergerak dalam platform yang lain, aku seru marilah kita bersama-sama berkerja memantapkan persatuan PERUBATAN yang kita cintai. Dalam pada masa yang sama pikirkanlah kepentingan persatuan kita ini, bukan untuk tujuan yang lain. Kita sama-sama ahli persatuan PERUBATAN. Sekian.

Advertisements
Comments
  1. Timb UPP says:

    “Berangkatlah kamu baik dgn rasa RINGAN mahupun rsa BERAT,dan berjihadlah dgn HARTA dan JIWAmu di jalan Allah.Yang demikian itu adlh lebih baik jika kamu mengetahui”

    (At Taubah;41)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s