Sistem tajaan ahli PERUBATAN sempena Kejohanan Sukan PCI

Posted: March 8, 2010 in pikir-pikir

Assalamualaikum wbt.

Ibuku sering menasihatiku, “Hang bila dah besaq nanti, dah berjaya, hidup senang, jangan lupa adik-beradik, sepupu-sepupu hang yang susah. Bantu depa. Jangan dok sibuk tolong orang lain, tapi adik beradik sendiri terabai. Tutup mata.”

Jadi, aku nak nasihatkan diriku dan sahabat-sahabiah sekalian, “ Bukankah kita di persatuan PERUBATAN ibarat satu keluarga. Susah sama susah, senang sama senang. Kalau persatuan kekurangan wang untuk menjalankan program apa salahnya kita sumbangkan. Hehe.”

Maka dengan ini jom kita sama-sama pakat sumbangkan selai dua not junaih warna hijau mahupun merah ke Kejohan Sukan PCI. Untuk pengetahuan sahabat-sahabat sekalian, AJK KSPCI ada menganjurkan “sistem tajaan ahli PERUBATAN” bagi menampung kekurangan wang untuk melaksanakan program tersebut.

Aku melihat betapa beruntungnya kita kerana peluang untuk mendapat pahala terbuka seluas-luasnya. Analoginya begini.

Anda seorang doktor pakar yang terkenal. Sekali membuat pembedahan RM 30 ribu masuk dalam akaun. Satu hari anda pulang ke kampung halaman. Lalu terdetik di hati anda untuk membuat sedikit kebajikan. Lalu anda pun bertanya kepada ibu anda, “mak, ada tak orang miskin kat kampung kita?” “Apa pulak takdaknya, ramai yang miskin. Tapi yang paling miskin mak rasa, Mat Ketam yang dok kat tepi sungai tula”, jawab ibu anda. Terus anda melompat ke atas motosikal dan merempit selaju mungkin kerana tidak sabar untuk berbuat kebajikan.

Adapun Mat Ketam baru sahaja pulang dari laut dan alhamdulillah tangkapan ketamnya sangat banyak pada hari itu sehingga mengembungkan koceknya yang bertampal-tampal. Hatinya cukup senang atas pemberian ALLAH. Pulanglah dia dengan senyuman kepuasan dan kesyukuran ke rumah. Bilamana pulang ke rumah, dilihat pula isterinya yang taat, yang pandai menjaga kehormatan diri sewaktu dia ke laut dengan senyuman yang manis dan solekan yang bersahaja menambahkan lagi rasa senang dalam hatinya. Terlupa sebentar yang dia seorang yang susah yang mana rumahnya sering ditimpa dahan-dahan pokok ketapang dek kebahagiaan yang ALLAH beri kepadanya hari itu. Tiba-tiba datang pula anda dengan membawa buah tangan berupa not-not biru menambahkan lagi kecerian hidupnya hari itu. Mat Ketam pun segera melakukan sujud syukur atas segala pemberian ALLAH kepadanya. Maka tiada hentilah dia mengucapkan kalimah Alhamdulillah.

Syahadan, pulanglah anda ke rumah dengan hati yang puas dapat membuat kebajikan. Setibanya di rumah, terlihatlah oleh anda seorang lelaki bermuka cengkung, pucat, bermuram durja, nafasnya tersekat-sekat, sesekali kelihatan mengeluh, kurang terurus pakaiannya bersama-sama dengan seorang anak kecil ditangannya. Jelas kelihatan penderitaan di mukanya. “Siapa tu mak?”, soal anda. “Ni, anak Pak Mail. Dia baru hilang kerja, kilang dia bungkuih sebab ekonomi merosot katanya. Dia datang nak jumpa hang. Dia nak mintak pinjam duit. Hang ada tak lagi duit?”, soal ibu anda.

Tanpa berfikir panjang terus anda keluarkan lagi berkeping-keping not biru dan merah lantas memberi kepada anak Pak Mail. “Tak payah bayar balik, saya sedeqah”, kata anda.Mukanya yang muram kini kembali bercahaya, nafasnya kembali lancar, aliran darah kembali mengisi salur-salur darah di mukanya. Harapan untuk dia terus hidup kembali menyala. Semuanya atas kemurnian hati anda yang suka memberi dan membantu orang yang memerlukan pertolongan. Selesai.

Faham tak analogi ni? Tak faham, tak pa, mari kita fahamkan bersama-sama. Perbuatan anda memberi sedekah memang telah dijanjikan ALLAH pahalanya sepertimana firman ALLAH SWT;

bandingan (derma) orang-orang Yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih Yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa Yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi meliputi ilmu pengetahuanNya. – Al-Baqarah:261

Sedekah anda kepada Mat Ketam adalah semasa Mat Ketam tidak begitu memerlukannya. Anda beri sedeqah kepadanya ataupun tidak, hatinya sudah senang dan gembira. Senang dengan hasil tangkapan, senang dengan isteri yang solehah dan bertambah senang dengan pemberian anda. Tetapi bagi anak Pak Mail, pemberian anda telah melepaskannya sedikit sebanyak daripada bebanan yang dia pikul. Mukanya kembali bercahaya, dadanya sedikit lapang lantas bernafas dengan elok. Harapan untuk terus hidup muncul semula.

Barangsiapa yang melepaskan dari seorang Muslim, satu kesukaran dari kesusahan duniawi, maka Allah swt akan melepaskannya satu kesukaran dari kesukaran akhirat, dan Allah swt akan membantu seseorang hamba selagi mana hamba itu membantu saudaranya”(Riwayat Muslim)

Maka untuk kes anak Pak Mail, anda bukan sahaja dapat fadhilat bersedeqah malah fadhilat melepaskannya daripada kesukaran dan kesusahan duniawi. YA, ANDA DAPAT LEBIH.

Oleh itu marilah kita sama-sama merebut peluang ini untuk meringankan beban sahabat-sahabat kita iaitu ajk-ajk Kejohanan Sukan PCI. Hilangkan kebimbangan mereka, hilangkan keresahan mereka, hilangkan kerut-kerut di dahi mereka, beri peluang untuk mereka menarik nafas lega, nafas kepuasan dengan memberi sepenuh kerjasama dan menyumbang melalui “sistem tajaan ahli PERUBATAN” yang disediakan.
Tidak perlu menyumbang banyak. Cukuplah seorang LE 5 atau LE 10. Kumpul 10 atau 5 orang dan tajalah satu unit. Realisasikanlah harapan mereka. Mana tahu dengan sedikit sumbangan ini ALLAH bantu kita di masa-masa akan datang dengan syarat kita ikhlas.
Akhir kata,

“JOM MENYUMBANG”

—————————————————————————————————————————————————

BERSAMAPERUBATAN

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s